ITS!!!

42 silniki Raptor???? Toż to ma większy ciąg niż ktokolwiek myślał! 127.8 MN ciągu! Drugi stopień ma 9 Raptorów (sześć z dużymi dyszami do pracy w próżni i trzy z krótkimi dyszami do lądowań na Ziemi i Marsie)! Do tego chcą lądować nie na osobnej platformie ale dokładnie na platformie startowej. Dwa rodzaje drugiego stopnia – jeden to pojazd załogowy a drugi to tankowiec. Tankowiec wraca na ziemię. Pojazd załogowy ma olbrzymie, 200 kW baterie słoneczne. Porusza się z prędkością 100 tysięcy km/h. Cały spód pojazdu to osłona termiczna – wchodzi w atmosferę Marsa brzuchem (temperatury do 1700oC), następnie obraca się dyszami do przodu, wypuszcza nogi i ląduje.

Brzmi to trochę jak bajka, ale jeszcze 5 lat temu śmiali byśmy się z idei lądowania dokładnie na platformie startowej a dziś wydaje się to realne.

Pierwsze pytanie jakie się pojawia to do czego innego może się przydać 42 silnikowy pierwszy stopień? Co tym wysyłać na orbitę? Pi razy oko szacuję udźwig tego kolosa na jakieś 500-1000 ton na orbitę.

Małe reality check – przede wszystkim potrzebne będzie kilka misji tankowca żeby zatankować statek załogowy na tyle by był w stanie wyrwać się z objęć grawitacji Ziemi a następnie przynajmniej częściowo wyhamować przed wejściem w atmosferę Marsa. Po drugie LC-38A nie jest zaprojektowana do obsługi tak wielkich rakiet i zapadnie się w błoto Florydy przy próbie startu czegoś takiego. Po trzecie te wielkie okna są zupełnie, ale to zupełnie nierealne, zresztą po co one skoro są kamery i płaskie ekrany?

Rakieta ma 12 metrów średnicy, pojazd załogowy/tankowiec 17 metrów, całość ma 122 metry wysokości. Jeżeli planują startować z KSC/LC-39A, to nie ma mocnych i muszą zbudować fabrykę na Space Coast – rakiety tych rozmiarów nie da się przewieźć, można co najwyżej wodą przez kanał Panamski z Kalifornii, ale to zajmie miesiące…

Podana przez Muska prędkość oznacza bardzo krótki czas lotu na Marsa – rzędu 30-45 dni. Odpada problem zanikania mięśni w kosmosie, długotrwałej niezawodności, ilości jedzenia i picia oraz ryzyka od flar słonecznych.

Zachodzi pytanie o system ratowania pasażerów w wypadku awarii – na filmie wyraźnie takiego systemu nie widać. Czyżby Musk miał podobne podejście jak w przypadku promu kosmicznego – zrobimy to tak dobrze że szanse na awarię będą zerowe i nie ma co się przejmować ratowaniem kogokolwiek?

Marek Cyzio Opublikowane przez: