W piątek zrobiłem relatywnie udane zdjęcie startu B1058 z następnymi Starlinkami. Relatywnie udane biorąc pod uwagę warunki brzegowe – na środku trawnika w Cocoa Village, do tego po dużej dawce pysznego Paulaner Octoberfest (niemiecka restauracja w Cocoa podaje je w litrowych kuflach a nie szklaneczkach 0.33l jak inne miejsca). 18 lot tego boostera, ale warto zauważyć że jest on szczególny – to ten sam booster który wyniósł w kosmos pierwszych astronautów SpaceX kilka lat temu i fama idzie że był zrobiony znacznie lepiej – części były specjalnie dobierane itp. Ale jak widać inne boostery idą drogą 1058 i wydaje się że SpaceX nie zatrzyma się na 20 lotach i pójdzie dalej.
A jak już jesteśmy w temacie postępu to wydaje się (na podstawie plotek) że USF&WC zakończy swoją analizę jeszcze w tym tygodniu i 13 listopada zobaczymy następny lot Starship. Trudno powiedzieć dlaczego zakończenie nie nastąpiło tydzień temu, ale możemy być pewni że SpaceX i USF&WC są w ciągłej komunikacji i że agencja po prostu dopina ostatnie guziki pod swoją opinia tak by była ona solidna i nie było ryzyka zakwestionowania jej w czasie procesu sądowego.
Istniejący pozew przeciwko SpaceX na razie nigdzie nie idzie – jako weteran (dwie sprawy!) procesów sądowych w USA rozumiem co się dzieje – cały system prawny tutaj jest niezwykle powolny i jak prawnicy chcą, to mogą przedłużać całość w nieskończoność. A koszty rosną co powoduje że wszyscy są coraz bardziej skłonni do kompromisu. I o to wszystkim chodzi – kompromis jest zawsze lepszym rozwiązaniem niż proces. Podejrzewam ze SpaceX wcześniej czy później dojdzie do kompromisu z pozywającymi, wpłaci jakąś kasę na fundusz ratowania jakichś zagrożonych wyginięciem ptaszków i wszyscy będą szczęśliwi. Nie widzę ŻADNYCH szans by sąd zabronił SpaceX startów z Boca Chica. Jedyne co może się stać to ograniczenie częstotliwości tychże tak by środowisko naturalne było w stanie dojść do siebie pomiędzy startami. Ale to nie przeszkadza SpaceX. Boca Chica prawdopodobnie pozostanie „eksperymentalnym” ośrodkiem firmy podczas gdy loty operacyjne będą odbywały się z innych miejsc.