Musk w nocy zatweetował trochę ciekawych informacji o pierwszym stopniu F9/Formosat 5. Osiągnął on rekordową jak dotychczas wysokość 247 km. Jednak prędkość przed rozpoczęciem reentry burn była relatywnie niewielka – Mach 6.9. Tutaj rekord dzierży BulgariaSat-1 – ta rakieta wchodziła w atmosferę z prędkością Mach 7.9.
Musk podał tez po raz pierwszy dane o prędkości rakiety w momencie lądowania – prędkość w pionie była 1.47 m/s, w poziomie 0.15 m/s a rakieta była przechylona o 0.4 stopnia. Mam nadzieje ze od dziś będziemy dostawali te dane po każdym locie. Celem jest oczywiście 0/0/0 ale to mało realne, szczególnie przy lądowaniu na barce.
1.47 m/s ro około 5 km/h – prędkość przy której wg. amerykańskiego prawa samochód przy stłuczce nie może mieć żadnych uszkodzeń poza zderzakiem. Oczywiście F9 jest troszkę cięższy niż Tesla i energia której trzeba się pozbyć jest znacznie większa. Szkoda że nie wiadomo np. jaka była prędkość pionowa F9 z JCSAT-16…
Dowiedzieliśmy się także ze w przypadku następnej rakiety lądowanie musi się odbyć z dokładnością 2m by trafić prosto na mocowanie. Tak, następna rakieta nie będzie lądowała na osobnej platformie ale będzie wracać na platformę startową. Oczywiście to na razie plany ale jak widać Musk zdecydowanie tego chce. Ciekawe co z T/E? Czy będzie on po prostu zwiewał z platformy w ciągu tych 8 minut które jest pomiędzy startem a lądowaniem zostawiajac jedynie mocowanie, czy raczej będzie tak skonstruowany by wytrzymać lądowanie? Podejrzewam to drugie – w końcu jeden czy nawet 3 działające silniki to mniej niż 14 czy 18 które będzie musiał wytrzymać przy starcie. A nowa rakieta pewnie będzie miała możliwość „engine out” przy lądowaniu = będzie musiała mieć więcej niż jeden silnik do lądowania. Lądowanie na mocowaniu pozwoli na pozbycie się nóg które ważą sporo i potrafią się nie otworzyć czy nie zatrzasnąć. Pozwoli także na przesunięcie struktur rozpraszających energię z rakiety na mocowanie. A to oznacza że waga przestanie być problemem i zamiast czegoś co się zgniata będzie można zainstalować tradycyjne amortyzatory.