Bloomberg tym razem zawiódł

Jak dotąd dość dokładny model statystyczny Bloomberga przewidujący ilość wyprodukowanych Tesli Model 3 zawiódł na całej linii w Q1 2019. Model przewidywał że Tesla wyprodukowała 79130 sztuk Modelu 3 podczas gdy firma wyprodukowała 62950 sztuk – o 20% mniej.

Poza 62950 sztukami trójki, Tesla wyprodukowała tez 14150 sztuk S i X. Rok temu firma wyprodukowała 24728 sztuk S i X. Jeszcze gorzej wyglada sprawa dostaw S i X. W Q1 2018 dostarczono klientom 21800 S i X. W Q1 2019 tylko 12100 sztuk. To bardzo drastyczny spadek sprzedaży samochodu który przynosił firmie duże zyski jednostkowe – gdzieś czytałem że jeden model S przynosi tyle samo zysku co 4 Modele 3 (średnio). W przypadku X było gorzej bo jego koszty produkcji są znacząco większe od S a cena niewiele wyższa, jednak nadal jeden X zarabiał znacznie więcej niż jedna Trójka. Czyli mówiąc inaczej spadek sprzedaży S i X praktycznie niweluje zysk związany z produkcja dużej ilości Trójek. Tyle że nawet Trójek tak wiele nie wyprodukowali – produkcja wyszła średnio 4850 samochodów tygodniowo. Trudno powiedzieć co jest przyczyną. Popyt na Trójkę w USA na pewno miał chwilową zapaść. Pytanie tylko kiedy i jak bardzo się on odbije. Popyt w Europie i Chinach na razie jest spory i to pomimo że dostępne są tylko „drogie” wersje Trójki. Natomiast zaskakujący jest olbrzymi spadek popytu na S i X. I to pomimo drastycznych obniżek cen. Nie wiadomo także jak wygląda sytuacja z najtańszą Trójką – jak na razie nikt tej wersji nie widział. Może to wynikać z problemów z ograniczeniem jej kosztów produkcji tak by nie tracić na niej zbyt dużo pieniędzy.

Podsumowując – to nie był dobry kwartał dla Tesli, ale nadal trudno powiedzieć jak będzie wyglądać sprzedaż w następnych kwartałach. Firma twierdzi że popyt w USA się odbił i zamówienia przekraczają możliwości produkcyjne firmy. Jednocześnie dowiadujemy się że na placach stoi wystarczająco Trójek by zaspokoić dwa tygodnie sprzedaży w USA. Czyżby problemem była rozbieżność wersji które Tesla produkuje i które chcą kupić klienci? Czyli inaczej mówiąc klienci chcą wersje za $35k a Tesla produkuje wersje za $55k+?

Marek Cyzio Opublikowane przez: