Bardzo ciekawa prezentacja, dowiadujemy się z niej wielu rzeczy:
- SpaceX zaoferował lądowanie Dragonów 2 na silnikach w KSC (to wymóg!), Sierra Nevada Dream Chaser ma także lądować w KSC
- towarowy Dragon 2 ma cumować automatycznie
- nie bardzo wiadomo za co Orbital dostał kontrakt na CRS-2, skoro wymagania były inne – przede wszystkim wymagano możliwości powrotu towarów z ISS.
- Sierra Nevada dostała kontrakt jako że jedyna zaoferowała powroty z ISS z niewielkimi przeciążeniami
- SpaceX ma obecnie ponad 4500 pracowników
- SpaceX dostarczył już 15800 kg na ISS i przywiózł 12100 kg na Ziemię
- SpaceX ma nadal 11 misji do wykonania w ramach CRS-1
- W ramach CRS-2 SpaceX ma 6 misji
- wszystkie misje CRS-2 będą wykonane Dragonem 2
- Dragon 2 w wersji towarowej będzie zawsze lądował na silnikach w KSC
- Dragon 2 ma znacznie większą ładowność w stosunku do Dragona 1
- w ramach misji CRS-11 poleci używany Dragon 1 – oryginalnie NASA chciała nowe Dragony do każdej misji, ale SpaceX udowodnił że używany Dragon 1 jest bezpieczny i NASA zezwoliła na użycie
- lądowanie na silnikach planowane jest także dla załogowych Dragonów 2, ale to dopiero jak bezzałogowe udowodnią że jest to niezawodne i bezpieczne
- lądowanie w KSC pozwoli na błyskawiczne dostarczenie eksperymentów w ręce naukowców, było to wymaganie programu CRS-2
- SpaceX mówi że największym problemem były przecieki słonej wody po lądowaniach i najwięcej pracy związane było z zabezpieczeniem kapsuły przed tym
- Sierra Nevada buduje adaptery do cumowania Cygnusów dla Orbital ATK
- Dream Chaser pomimo że jest wielokrotnie mniejszy niż Space Shuttle, jest w środku większy (objętość pod ciśnieniem)
- następny egzemplarz Dream Chaser’a jest gotowy i niedługo zaczynają się testy
- Sierra Nevada planuje wiele zastosowań dla Dream Chaser’a – począwszy od towarów, poprzez loty załogowe, misje naukowe, misje naprawcze satelitów (np. misja do Hubble) itp.
- Obecnie są w USA dwa lotniska które mają certyfikację do lądowań Dream Chaser’a – jedno w Houston, TX a drugie w Huntsville, AL. 11 innych lotnisk pracuje nad certyfikacją
- Dream Chaser mieści się w ładowni C-5 (i pewnie Antonova) – może wylądować w dowolnym miejscu na świecie a potem zostać przywieziony do KSC
- technologia która powstała w ramach Dream Chaser’a ma być wykorzystana w planowanej przez NASA stacji kosmicznej na orbicie Księżyca
- towarowy Dream Chaser nie ma silników do ratowania pojazdu w razie awarii rakiety nośnej – w sumie ma to sens, bo będzie zaczopkowany i silniki były nieprzydatne
- Dream Chaser ma być używany do 30 razy
- pani z NASA mówi że gdyby jeszcze jedna misja bezzałogowa się nie udała to byłby poważny problem
- w ramach CRS-2 w kontrakcie są wymogi na start zgodnie z harmonogramem i na większą niezawodność
- Polska może kiedyś zamówić misję od Sierra Nevada -pojazd miałby Polską flagę i wylądował by na lotnisku w Polsce 🙂