Cyrk

Zgodnie z przypuszczeniami przegrani w konkursie na producenta LRS-B – Boeing i Lockheed Martin zgłosili protest. GAO ma teraz do 100 dni na jego rozpatrzenie, w tym czasie Northrop-Grumman nie dostanie ani dolara i wszystkie prace są wstrzymane. Protest jaki Boeing złożył (oczywiście tajny) podaje podobno w wątpliwość to czy Northrop-Grumman jest w stanie dostarczyć samoloty za kwotę, za jaką się zobowiązał je wyprodukować. Wynika z tego że cena Boeinga była pewnie znacząco większa i firma nie może się doliczyć w jaki sposób Northrop-Grumman mógł zaproponować lepszą cenę. 
Różni analitycy, w zależności od tego kto ich opłaca inaczej widzą szanse na to żeby protest został uznany – ci opłacani przez Boeinga uważają że firma ma spore szanse na to żeby protest został uznany; niezależni uważają że szanse są niewielkie, a opłacani przez Northropa że nie ma żadnych szans. 
Każda z firm ma raczej mało chwalebną historię przekraczania budżetu i czasu; jednak o ile w przypadku Boeinga i Lockheed-Martin średnio końcowy koszt był 50% większy od założonego, o tyle Northrop w ciągu ostatnich 20 lat miał średnio 100% przekroczenia kosztów. Z drugiej strony głośne fiaska F-35 i KC-46 bardziej pewnie rezonują w głowach kongresmenów niż ściśle tajne przekroczenia budżetu w ściśle tajnych projektach, jakie wygrał Northrop-Grumman w ostatnich 20 latach. 
Jedną z ciekawostek jaka się pojawiła jest to że Pentagon podwoił zaproponowane przez obie firmy estymacje R&D używając własnych modeli kosztów opartych o doświadczenia z budową B-2. I tego się właśnie czepia Boeing, twierdząc że użyto niewłaściwego modelu i że rzeczywisty koszt Boeinga byłby niższy. Jako dowód pokazuje F-35, którego kolejne partie dostarczane są znacząco poniżej kosztów szacowanych przez USAF. 
Poza protestem, Boeing i Lockheed rozpoczęły silny lobbying wśród kongresu – to na wypadek gdyby GAO odrzuciło protest i trzeba by próbować innych dróg zatrzymania kontraktu. Boeing uważa że te kilka miesięcy opóźnienia jakie wywoła protest jest warte tego, jako że gdyby Northrop rozpoczął realizację kontraktu to opóźnienia będą znacznie większe i tylko Boeing jest w stanie dostarczyć bombowiec na czas. 
Boeing i Lockheed-Martin dostarczyły razem 300 wojskowych samolotów w zeszłym roku + drugie tyle samolotów komercyjnych. Northrop-Grumman dostarczył w zeszłym roku 9 samolotów i żaden z nich nie był załogowy. Northrop-Grumman ostatni raz wyprodukował coś dużego i załogowego w 1997 roku (ostatni B-2). 
GAO ma 100 dni na rozpatrzenie protestu, czyli gdzieś w okolicach lutego 2016 okaże się czy Northrop-Grumman utrzyma ten kontrakt, czy GAO zdecyduje że przetarg był niewłaściwy i każe go powtórzyć. To ostatnie było by wielką porażką USAF, która nadal twierdzi że przetarg był dokonany szczególnie wzorcowo a koszty zostały oszacowane dwoma zupełnie innymi technikami przez dwa zupełnie niezależne zespoły żeby mieć pewność że cena i harmonogram są realne. 
admin Opublikowane przez: