Czwartkowe drobiazgi

Amazon Kuiper przetestował optyczne łącza satelitarne – byli w stanie utrzymać ciągłość komunikacji z prędkością 100Gbps przy odległości ponad 600 km między satelitami.

WDR Vulcana udany, start 8 stycznia o nieludzkiej godzinie.

Satelita Biomass który miał lecieć lotem Vega (tej której zbiorniki się zgubiły) już nią nie poleci. Sama Vega ma polecieć we wrześniu 2024 ale nie wiadomo jeszcze ani z jakim ładunkiem ani w jaki sposób.

FCC postanowiło nie przyznać SpaceX olbrzymich pieniędzy ($900M) z funduszu dostarczania internetu w mało zaludnione miejsca w USA. Agencja twierdzi że SpaceX nie spełnił wymagań. Wymagane było łącze o minimalnej przepustowości 100Mbps/20Mbps podczas gdy Starlink w testach daje tylko 64Mbps/10Mbps. Faktem jest że budowa Starlink przebiega znacznie wolniej niż to planowano a to z uwagi na brak Starship. Przez to zamiast pełnowymiarowych satelitów V2 o znacznie większej przepustowości, SpaceX zmuszony jest do wystrzeliwania V2mini. Jednocześnie SpaceX twierdzi że testy prędkości są niemiarodajne bo uśredniają wyniki z różnych lokalizacji w USA, także tych gdzie po prostu ilość użytkowników jest na tyle duża że prędkość jest gorsza niż w obszarach w których FCC wymaga pokrycia internetem. Mam nadzieję że firma złoży protest i uda się przynajmniej część z tych pieniędzy wydobyć bo realnie to nie ma za bardzo alternatywy dla Starlink w sporej części słabo zamieszkanych okolic USA – położenie światłowodu jest nieopłacalne, podobnie z LTE i tylko Starlink ma sens bo nie dość że już lata na orbicie to można tych samych satelitów używać do dostarczania Internetu w bardziej zaludnionych fragmentach ziemi.

Start FH się może opóźnić do przyszłego roku. Nie do końca wiadomo o co chodzi bo zarówno SpaceX jak i wojsko nie mówią nic poza tym że trzeba jakieś dodatkowe symulacje przeprowadzić i coś tam sprawdzić. Więc nie tylko pogoda (która jest dziś okropna). Co gorsza opóźnienie FH pewnie spowoduje opóźnienie lotu F9 z księżycowym lądownikiem Intuitive Machines bo ma on też lecieć z LC-39A a tu i hangar cały zajęty i platforma przestawiona na obsługę FH.

SpaceX jest obecnie warty tyle co Northrop Grumman i Lockheed Martin razem. Niesamowite biorąc pod uwagę jak krótko firma istnieje.

Marek Cyzio Opublikowane przez: