Samolot przyszłości – zdjęcie (C) MIT |
Aviation Week opublikował ciekawy artykuł o wynikach badań nad samolotami przyszłości jakie prowadzi NASA i MIT. Obrazek powyżej reprezentuje koncepcję takiego samolotu – wg. obliczeń samolot taki zużywałby o 70%(!) mniej paliwa niż Boeing 737-800.
Oszczędności pojawiają się dzięki kilku modyfikacjom:
- szeroki kadłub w kształcie podwójnego bąbla wytwarza samodzielnie sporą część siły nośnej co pozwala na zmniejszenie rozmiarów skrzydeł.
- zadarty do góry nos pozwala na zmniejszenie statecznika poziomego
- mniejsza prędkość (MACH 0.72 zamiast 0.80) zmniejsza opory powietrza + pozwala na zastosowanie prostszego, lżejszego skrzydła
- silniki zamontowane na samym końcu kadłuba dmuchają prosto w obszar turbulencji za samolotem zmniejszając podciśnienie a do tego powietrze wpadające do nich ma prędkość MACH 0.60 co dodatkowo zwiększa ich efektywność. Dodatkową zaletą jest ekranowanie dźwięku silników = samolot z ziemi będzie wydawał się bardziej cichy
Ciekawe czy i kiedy któryś z producentów wypuści pierwszy egzemplarz samolotu opartego o te rozwiązania?