Drukowane paliwo

Dziś o następnej firmie próbującej uszczknąć kawałek tortu – Rocket Crafters. Forma próbuje zbudować rakiety (planowana jest rodzina trzech rakiet o rożnych udźwigach) wynoszące w kosmos niewielkie ładunki – rzędu kilkuset kilogramów. Jak na razie to nic nowego, tym samym rynkiem zainteresowanych jest co najmniej trzy inne firmy. Jednak to co odróżnia Rocket Crafters od reszty to silnik – firma planuje użycie silników hybrydowych. Tak, problemy jakie miała Sierra Nevada, Virgin Galactic i Scaled Composites z silnikami tego typu jakoś nie przerażają założycieli/inwestorów Rocket Crafters – firma ma patent na bardzo ciekawe rozwiązanie – drukowanie „stałej” części paliwa silnika za pomocą drukarek trójwymiarowych. Pozwala to na dokładne zaprojektowanie ciągu rakiety – może ona mieć maksymalny ciąg w momencie startu, zmniejszyć go przy zbliżaniu się do Max Q, zwiększyć znowu po przejściu Max Q a następnie ponownie zmniejszyć by ograniczyć przeciążenia. Silnik ma używać znanego czytelnikom z klocków Lego materiału ABS zmieszanego ze sproszkowanym aluminium jako paliwa. Utleniaczem będzie ciekły podtlenek azotu. Żeby dodatkowo ograniczyć problemy z niestabilnością procesu spalania które zatruwały życie Scaled Composites, rakieta będzie miała cztery małe komory spalania i cztery dysze zamiast jednej. Jednak zbiornik ciekłego N2O będzie jeden i będzie on zasilał wszystkie cztery komory jednocześnie.

Pierwsze testowe loty rakiety Intrepid-1 planowane są na 2018 rok a firma ma nadzieję rozpocząć komercyjne loty już w 2020 roku. Firma chciała by wystrzeliwać jedną rakietę tygodniowo. Rakieta Intrepid-1 ma być w stanie wynieść 376 kg ładunek na 500 km orbitę synchroniczną ze Słońcem. Rakieta ma być dwustopniowa, oba stopnie będą używały silników hybrydowych i oba będą miały silnik z czterema komorami spalania. Rakieta ma mieć 16 metrów wysokości i ważyć 24 tony gotowa do startu. Przewidywany koszt lotu to $5.4M.

 

Marek Cyzio Opublikowane przez: