F-35 Block 4

Pojawiły się pierwsze informacje o planowanych modernizacjach F-35 w ramach tzw „block 4”. Oczywiście ich celem jest system ETOS (elektro-optyczny system namierzania) znajdujący się pod kabiną pilota. Jest on już obecnie przestarzały – w celu uniknięcia dalszych opóźnień, zatrzymano jakiekolwiek modernizacje tego systemu wiele lat temu. A od tego czasu wiele się zmieniło. Obecny system działa w zakresie podczerwieni znanym jako MWIR (długość fali 3-5 mikronów). Ma także kamerę wysokiej rozdzielczości działającą w zakresie widzialnego pasma, ale czarno-białą. 
Najnowsze systemy które od niedawna pojawiły się na rynku łączą kolorowe kamery HD wraz czujnikami działającymi w zakresie MWIR a także SWIR (długość fali 0.5-0.7 mikrona). Ten ostatni zakres podczerwieni ma dwie wielkie zalety – dobrze działa w nocy + fale o tej długości są słabo absorbowane przez wilgoć w powietrzu. Dzięki temu najnowsze systemy są w stanie namierzyć i obserwować cel z odległości 60 km! Ogniskowa takiego systemu wynosi około 7 metrów! I to w podczerwieni! Warto o tym wiedzieć porównując cywilną optykę z wojskową. 
Jako że z odległości 60 km nie da się oświetlić celu laserem (absorpcja promienia oraz jego rozmycie w dolnych warstwach atmosfery jest za duże), dlatego nowe systemy ETOS stają się czymś znacznie więcej niż tylko systemem zaznaczania celi – przekazują one dane o sygnaturze namierzanego obiektu do „mądrych” bomb, a te porównują tą sygnaturę z tym co widzą i na tej podstawie wybierają cele. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest pasywność – aktywny system oświetlania celu laserem ujawnia pozycję atakującego.
Marek Cyzio Opublikowane przez: