By popular demand, here is a payload fairing tour of the world (via whales) pic.twitter.com/WzfEI1aTpW
— Tory Bruno (@torybruno) April 17, 2018
Czyli jak duże są osłony ładunku w różnych rakietach. Oczywiście największe ma Atlas V ale to dlatego że chowa w nich nie tylko ładunek ale także cały drugi stopień. Jednak Atlas V i Delta IV mają obecnie osłony o największej pojemności. Zaraz za nimi jest Ariane 5. Falcon 9/Heavy ma trochę mniejsze. Wszystko przez analizę rynku – SpaceX projektował tak osłony by zmieścić praktycznie wszystkie ładunki jakie są dostępne na rynku w zakresie mas jaki miał unieść F9. Ariane 5 była od początku projektowana do zmieszczenia dwóch ładunków i dlatego ma trochę większe osłony. A Atlas V/Delta 4 były sterowane wymaganiami wojska. Tymi samymi które spowodowały że prom kosmiczny ma taką wielką ładownię. I tymi samymi dzięki którym Titan IV miał olbrzymie osłony ładunku. Brak tak dużych osłon ładunku jest drobnym problemem dla SpaceX – firma nie może startować w przetargach na obsługę niektórych kontraktów wojskowych. Są to bardzo lukratywne starty jako że ULA nie mając konkurencji trzyma ich ceny bardzo wysoko. Jednak SpaceX uznał że ilość takich startów jest na tyle mała i są one wyłącznie dla wojska i nie opłaca się inwestować sporych ilości pieniędzy w projektowanie i testowanie nowych osłon ładunku. Zresztą możliwe że po prostu się nie da – jak pamiętacie Elon mówił że F9 jest tak wysoki jak to tylko możliwe i dodatkowe kilka metrów osłon ładunku mogło by po prostu spowodować że rakieta będzie za długa.