W NASA wyraźnie zmalała presja by wszystko latało SLSem. Najpierw pojawiła się informacja że Falcon Heavy wyniesie w kosmos fragmenty Lunar Gateway – PPE i HALO. Pierwszy z nich to moduł zasilająco napędowy. Buduje go Maxar i technologicznie to bardzo ciekawe rozwiązanie, bo do napędu będzie używał silników jonowych o relatywnie dużym ciągu. Na tyle dużym że docelowo może on wypchnąć Gateway z orbity księżyca i zawieźć ją na orbitę Marsa. Moduł ma mieć cztery silniki działające na zasadzie efektu Hall’a, każdy o mocy 12.5 kW co razem daje 50 kW. I co najmniej taką moc mają mieć baterie słoneczne modułu, choć mówi się raczej o 60 kW. Moduł ma mieć 15 lat trwałości.
HALO jest dużo nudniejszy bo to zmodyfikowany Cygnus. Będzie miał cztery miejsca do cumowania innych modułów, radiatory i baterie + wyposażenie wystarczające na to by przeżyła w nim czteroosobowa załoga przez 30 dni.
Oba te modułu mają poleciec jednym lotem Falcona Heavy. Jako że całość będzie znacznie większa niż na to pozwalają obecne osłony ładunku, to można założyć że będzie to lot z nowymi, większymi osłonami. SpaceX dostał pieniądze od USAF na ich budowę i teraz może je w końcu oferować.
Drugi ładunek który nie leci na SLS a co za tym idzie prawie na pewno leci FH to Europa Clipper. Oficjalnie jeszcze nie poinformowano że poleci ona FH ale wielkich opcji nie ma. SLS miał zaletę – mógł wysłać sondę bezpośrednio w stronę Saturna. Trzy lata i jest na miejscu. FH wymaga jednego manewru grawitacyjnego wokół słońca co zajmie co najmniej rok więcej. Jednak wszystkie inne rakiety wymagają bardziej skomplikowanego planu lotu z manewrami wokół różnych planet co zajęło by 6+ lat. Zresztą tych innych rakiet nie ma. Trzeba w ciągu kilku miesięcy podjąć decyzję o tym jaką rakietą poleci sonda, a z certyfikowanych rakiet o wystarczającym udźwigu jest tylko FH. Dlatego FH jest prawie pewien. New Glenn i Vulcan Heavy nie są certyfikowane a Delta IV Heavy poza trochę za małym udźwigiem jest już oficjalnie niedostępna bo wszystkie jakie jeszcze ULA planuje wyprodukować są już zarezerwowane dla wojskowych ładunków.