Blue Origin is developing a reusable upper stage for its New Glenn rocket in order to be more competitive with SpaceX's Starship vehicle. This project is seen as important to company's launch viability.https://t.co/j2xzJ0xFM3
— Eric Berger (@SciGuySpace) July 27, 2021
Tak, mamy już oficjalne potwierdzenie – New Glenn będzie miał drugi stopień wielokrotnego użycia. Zbudowany ze stali. Pierwsze wersje New Glenn będą latały nadal z jednorazowym drugim stopniem ale ma on być szybko zastąpiony tym wielokrotnego użycia.
Powód jest prosty – New Glenn w wersji z jednorazowym drugim stopniem nie jest w stanie konkurować ekonomicznie nawet z F9/FH a co dopiero ze Starship. Dlatego jedyna nadzieja to budowa rakiety którą można używać wiele razy.
I tu może się okazać że rozwiązanie BO ma przewagę nad SpaceX. Przede wszystkim z uwagi na użycie bardziej efektywnych paliw w drugim stopniu i lepszych materiałów w pierwszym stopniu. Decyzja SpaceX o unifikacji materiału i paliwa powoduje że pierwszy stopień jest niepotrzebnie ciężki a drugi nie jest optymalny do lotów w próżni. Używając aluminium do pierwszego stopnia i napędzając drugi wodorem, rozwiązanie Bezosa jest lepsze z punktu widzenia lotów międzyplanetarnych. Produkcja wodoru jest możliwa zarówno na Marsie jak i na Księżycu podczas gdy wyprodukowanie metanu na księżycu jest niemożliwe a produkcja go na Marsie jest znacznie trudniejsza niż produkcja wodoru.
Artykuł twierdzi że Bezos inwestuje też spore pieniądze w dwa dodatkowe rozwiązania – pierwsze z nich to właśnie produkcja paliwa na Księżycu a drugie to silniki do lotów międzyplanetarnych (czyżby jakieś silniki jonowe?). I jak to Bezos podszedł do tego kompleksowo zatrudniając także prawnika którego celem jest udowodnienie że zasoby na Księżycu, na asteroidach i na Marsie nie należą do nikogo i firma może sobie je za darmo eksploatować.
Całość ładnie się wpisuje w moją narrację o ewolucji BE-4 / New Glenn. Można założyć że w pełni wielokrotnie używalny drugi stopień będzie znacznie cięższy i będzie wymagał większego udźwigu pierwszego stopnia. I New Glenn będzie miał różne „bloki” jak SLS – w wersji 1 będzie używał słabszych silników i jednorazowego drugiego stopnia. W wersji 2 silniki będą mocniejsze a drugi stopień będzie wielokrotnego użycia.