Już 9 miesięcy

Już 9 miesięcy od ostatniego lotu Starship. Data znamienna bo tyle zajmuje wyprodukowanie dziecka. Jak pewnie pamiętacie Elon optymistycznie przewidywał że polecą Starship na orbitę jeszcze w 2020. Potem że w 2021. Mamy luty 2022. 9 miesięcy od ostatniego lotu SN-15. I nic. Tak, wiem, SpaceX nie ma zgody na lot Starship od FAA. Ale oni o tym pd początku wiedzieli. I mogli odpowiednio wcześnie wystąpić o modyfikację licencji tak by była ona na czas z (poważnie opóźnionym) rozwojem rakiety.

Jak pewnie pamiętacie od początku mówiłem że to nie będzie takie proste – że oryginalny Environmental Impact Study był na Falcona 9 / Falcona Heavy i że FAA będzie musiało ostro naciągnąć fakty by pozwolić na loty Starship na tej samej licencji. I FAA podobno szło na rękę Muskowi ile się da, np. próbując uzasadnić brak konieczności zrobienia nowego EIS przez to że Starbase jest tymczasowe. Biorąc pod uwagę opóźnienia w wydaniu ostatecznej decyzji to raczej to nie przeszło. Nadal nie wiemy co się dokładnie dzieje. Co FAA zdecyduje 28 lutego. Jednak wydaje się że SpaceX zaczyna się martwić tym że może się okazać że będzie potrzebna nowa EIS. Podobno prace nad budową platformy startowej i fabryki Starship w Kennedy Space Center gwałtownie przyspieszyły. Trudno powiedzieć czy wynika to z problemów w Boca Chica czy raczej z tego że ta platforma i fabryka tak czy siak będzie potrzebna i najwyższy czas ją budować. Jednocześnie prace budowlane w Boca Chica idą pełną parą co oznacza że SpaceX nie ma wątpliwości że wcześniej czy później będą tam startowały i lądowały Starship.

Najwięksi pesymiści twierdzą że SpaceX po prostu nie dostanie zgody na starty z Boca Chica i już. Moim zdaniem szanse na to są zerowe. Tak, SpaceX utrudnia dostęp do plaży oraz Palmetto Hill Battlefield – National Historic Landmark. Tak, to ekologicznie delikatny obszar z kilkoma zagrożonymi wyginięciem gatunkami. Ale… Ale prawie dokładnie to samo można powiedzieć o Kennedy Space Center. Starty rakiet utrudniają dostęp do Playalinda Beach. Granice strefy chronionej znacznie bardziej utrudniają dostęp do np. LC-26 które też jest National Historic Landmark. I jakoś pomimo tego SpaceX dostało bez problemu zgodę na zarówno loty Falconów 9/Heavy jak i Starship. Więc docelowo nie widzę szans by SpaceX nie dostało zgody na Starship. Jednak podejrzewam że przeciwnicy obecności firmy w Boca Chica wymuszą konieczność całkowicie nowego EIS.

Nowy EIS to conajmniej 18 miesięcy opóźnienia w lotach Starship. To było by katastrofalne dla SpaceX. Cały biznes plan Starlink zakłada że jeszcze w tym roku zaczną one zostać wynoszone na orbitę za pomocą Starship. Falcon 9 jest za drogi i wynosi za mało satelitów za jednym strzałem by całość była opłacalna. Swoją drogą to jeżeli F9 jest za drogi to w jaki sposób Amazon planuje osiągnąć opłacalność swojej konstelacji skoro będzie ona wynoszona na orbitę znacznie droższym środkiem transportu? Ale to dygresja. Drugi problem – kontrakt na prawie 3 miliardy dolarów z NASA na lądownik księżycowy. Wypłaty z tego programu wymagają osiągnięcia pewnych kroków milowych z których praktycznie wszystkie wymagają lotów Starship. Bo trzeba pokazać że tankowanie na orbicie jest możliwe i że księżycowy Starship jest w stanie bezpiecznie wylądować na Księżycu. W momencie gdy Boca Chica nie będzie miała licencji startowej aż do połowy 2023 a budowa platformy i fabryki w KSC też prawdopodobnie zajmie podobny czas, to finanse firmy będą bardzo naciągnięte.

Dlatego mam nadzieję że FAA zachowa się jak historyczny (?) król Salomon i pozwoli SpaceX na jakąś ograniczoną liczbę testowych lotów na obecnej licencji w czasie gdy będą prowadzone prace nad nowym EIS. To by zadowoliło wszystkich – firma miała by szanse na osiągniecie kroków milowych dla NASA i zdobycie funduszy na dalsze funkcjonowanie i budowę platformy w Boca Chica a zagrożone wyginięciem myszki plażowe czy inne gryzonie by mogły się przenieść w jakieś mniej narażone na huk i eksplozje miejsce w USA czy Meksyku. Albo wyginąć.

Dlatego stawiam na to że w lutym dowiemy się że SpaceX może w ograniczonym zakresie kontynuować swój program testowy ale nowe EIS jest niezbędne.

Marek Cyzio Written by: