Zdjęcie (C) USAF |
Ostatni satelita z serii GPS IIF dotarł do CCAFS z Kalifornii. Satelitów w tej serii było 12, wszystkie poleciały z CCAFS i wszystkie przygotowywane były do lotu w Area 59. Area 59 obsłużyło 61 satelitów GPS w czasie swojej 27’dmio letniej historii. Satelity GPS IIF są „zapchajdziurą” niezbędną z uwagi na opóźnienia w budowie satelitów GPS III. Z tymi ostatnimi oczywiście wiąże się nowy problem – USAF ogłosiło przetarg na wystrzelenie pierwszego z serii tych satelitów w 2018 roku. I ULA narzeka że teoretycznie nie może wystąpić w tym przetargu, bo nie ma już silników RD-180. Silniki mają się znaleźć w przyszłym roku (jak pisałem wcześniej nowa ustawa budżetowa zakłada zezwolenie ULA na zakup kilku dodatkowych RD-180), ale ULA będzie je „miała” już po zakończeniu terminu składania ofert. Firma musi podjąć „ryzykowną” decyzję o wysłaniu oferty bez 100% pewności że będą mieli RD-180. Zakładając że jakimś cudem go nie dostaną, musieli by wystrzelić satelitę GPS za pomocą Delta IV, a to było by dość kosztowne.