SpaceX poinformował dziś, że nowa wersja silnika Merlin 1 – Merlin 1D została pomyślnie przetestowana i może być wykorzystywana w przyszłych lotach Falcona 9. Merlin 1D różni się od obecnie używanego 1C znacznie większym ciągiem – 1C ma 350 kN 512kN ciągu, podczas gdy 1D 653 kN. Pozwoli to znacząco zwiększyć udźwig rakiety Falcon 9 – ciąg wszystkich 9 silników będzie wynosił ponad 6 MN. Do tego Merlin 1D jest znacznie bezpieczniejszy od 1C, wg. SpaceX 1D jest „human rated” – przetestowano go zgodnie z marginesami bezpieczeństwa wymaganymi do lotów załogowych. Jak by tego było mało, to Merlin 1D składa się z mniejszej ilości części niż 1C, jest zaprojektowany do budowy przez roboty, a jego elementy wymagają mniejszej ilości obróbki niż w przypadku 1C. SpaceX chwali się że 1D jest silnikiem który osiąga największy ciąg w stosunku do masy ze wszystkich obecnych oraz przeszłych silników na paliwo ciekłe. Testowy Merlin 1D przetrwał łącznie 1970 sekund działania = równowartość 10 misji Falcon 9.
P.S. SpaceX jakiś czas temu opublikował zdjęcie pokazujące jak bardzo poważnie biorą pod uwagę loty załogowe:
Ostatni lot Grashoppera (o którym zapomniałem wspomnieć) miał na pokładzie „pasażera” 🙂