Może już w poniedziałek odbędzie się pierwszy komercyjny lot orbitalny z kontynentalnej Europy? Firma Isar Aerospace planuje start swojej rakiety Spectrum z Norwegii.
Spectrum jest relatywnie mała rakieta – dwa metry średnicy, 28 metrów wysokości i udźwig 700 kg na SSO. Wydaje się że wzięli pod uwagę różne niepowodzenia innych firm i wyciągnęli z nich wnioski zanim zaczęli budować własną rakietę. Najciekawszy moim zdaniem jest wybór paliwa – jest nim propan. Z jednej strony spalający się znacznie czyściej niż kerozyna a z drugiej znacznie gęstszy niż metan. Do tego jest relatywnie kompatybilny z ciekłym tlenem – temperatura zamarzania propanu to -187.7C a wrzenia ciekłego tlenu to -182.96C czyli można bez większych problemów robić wspólną przegrodę dla paliwa i utleniacza. W sumie to ciekawe dlaczego nikt inny nie używa propanu jako paliwa rakietowego?
Sama firma jest niemiecka, założona w Monachium. Jednym z inwestorów jest Bulent Altan – facet znany z początków SpaceX. Co ciekawe także Porsche zainwestowało w firmę (dlaczego Porsche a nie BMW?).
Szanse na udany start są niezbyt wielkie (nowa firma, nowa rakieta, nowe paliwo, test pierwszego stopnia trwał tylko 30 sekund) ale w odróżnieniu od Rocket Factory Augsburg firma ma prawie gotowe dwa następne egzemplarze Spectrum więc jak coś się nie uda to będą w stanie szybko to poprawić i spróbować jeszcze raz.