On a conference call with Elon Musk prior to the Block 5 launch this afternoon. "This will be the last major version of Falcon 9 before BFR." Block 5 will make something like 300 flights before retirement.
— Eric Berger (@SciGuySpace) May 10, 2018
Czyli jeżeli każdy Block 5 ma być użyty 100 razy to wyprodukują tylko 3 sztuki i będą je używali na zmianę. Jak będzie używany po 10 razy to będą mieli 30 sztuk i zakończą produkcje dopiero w 2021. Myślę że końcowa liczba rakiet Block 5 będzie gdzieś pomiędzy 3 a 30 tak by dało się zakończyć produkcje gdzieś pod koniec 2019 i zająć się na poważnie BFR.
Musk powiedział także że pokaże w przyszłym roku dwa starty w ciągu 24h używając tego samego pierwszego stopnia.
Nowy Merlin ma o 8% większy ciąg – niesamowite!!! To olbrzymi skok jakościowy.
W locie Bangabandhu-1 nie będzie próby odzysku osłon ładunku pomimo że lecą osłony V2.0. Nie mają statku w Port Canaveral który potrafił by złapać osłonę.
Musk twierdzi ze silniki są tak zamontowane że rozlecenie się jednego z nich nie uszkodzi innych.
W najbliższych kilku lotach F9 będą zbierali dane o wejściu w atmosferę drugiego stopnia. Docelowo chcą dołożyć osłony termiczne tak by dało się ją uratować ale nadal nie wiedzą dokładnie ile ich trzeba i czy to realne. Elon wierzy że odzysk drugiego stopnia będzie możliwy.
60% całej ceny startu to koszt 1 stopnia, 20% to drugi stopień, 10% to osłony ładunku i 10% to koszty samego startu. Paliwo do startu to tylko $300-$400k. Docelowo chcą zmniejszyć koszt każdego startu do około $5M-$6M – czyli odzyskiwać wszystko. Będą musieli tez zmniejszyć koszty na ziemi.
Kurczę, 22 tony za $6M to była by naprawdę rewolucja. Zakładając że masa człowieka z opakowaniem to jakieś 500 kg, to koszt turystycznego lotu na orbitę byłby w okolicach $140 tysięcy.
Silniki w dzisiejszym locie będą działały na pół gwizdka (z ciągiem jak Block 4). Jednak to nadal nie koniec, SpaceX będzie próbował wycisnąć jeszcze więcej ciągu niż te +8% w przyszłości.
Trzeci i czwarty lot używanego pierwszego stopnia ma już być w tym roku. W przyszłym roku zobaczymy pierwsze B5 osiągające 10 lotów.
Block 5 spełnia wszystkie wymagania NASA do lotów załogowych i USAF do najcenniejszych ładunków. Wszystko jest o co najmniej 40% mocniejsze niż trzeba (to wymaganie NASA).
Musk powiedział że jest zestresowany. Mam nadzieję że się zrelaksuje po dzisiejszym starcie.
Planują jednak 30-50 sztuk Block 5 czyli nie wszystkie osiągną 10 lotów.
Platforma w Texasie będzie wyłącznie dla BFR, żadnych F9/FH.
Obniżają cenę za start ale tylko do $50M bo chcą dużo zarabiać żeby starczyło na BFR. I tylko za używane 1 stopnie. Nowe nadal $60M. Pewnie teraz się zrobi wielka kolejka do używanych 😉
Chyba się SpaceX złamał z tym tankowaniem z astronautami na pokładzie i jednak najpierw tankowanie a potem astronauci. COPV podobno tak bezpieczne jak tylko się da – najbezpieczniejsze zbiorniki ciśnieniowe na ziemi. Zobaczymy co ustalą z NASA.
Start przesunięty na 17:47!!!