A mówiąc dokładniej przesuwa jeden z modułów ISS z jednego miejsca na drugie. Chodzi o moduł PMM, który używany jest do przechowywania zapasów. Celem jest przygotowanie miejsca na instalację systemów cumowania dla nowych, komercyjnych statków kosmicznych. Jak do tej pory ISS było tak zaprojektowane, by można było przycumować prom kosmiczny – był jeden system cumowania, do tego na module wystającym z ISS tak, by prom miał miejsce.
NASA wymyśliła sobie że do obsługi komercyjnych statków kosmicznych potrzebuje dwa porty do cumowania. Co ciekawe, obecny plan użycia komercyjnych statków kosmicznych zakłada że nigdy nie będą przycumowane dwa z nich na raz. Astronauci będą lecieli na ISS i wracali tym samym statkiem. Powoduje to dodatkowe trudności – np. na pokładzie każdego komercyjnego statku kosmicznego będzie musiał lecieć rosyjski kosmonauta. Po to by w Soyuzie było miejsce dla amerykańskiego kosmonauty (tak by choć jeden Amerykanin był stale na ISS – NASA boi się zostawić stacji pod wyłączną opieką Rosjan).
Powód dla którego NASA robi cały ten bałagan z przestawianiem modułów jest dość niejasny – tłumaczone jest to koniecznością zapewnienia „awaryjnego” portu, ale jak do ISS latał prom kosmiczny to nie istniało coś takiego i jakoś nie powodowało to problemów.
Obecnie ISS ma dwa miejsca gdzie można zainstalować moduły cumowania – PMA-2 i PMA-3. PMA-2 miał wcześniej zainstalowany moduł cumowania dla promów kosmicznych. PMA-3 nie był nigdy używany, bo zainstalowany jest w miejscu które uniemożliwia cumowanie z uwagi na ciasnotę. Dlatego pierwszym etapem reorganizacji jest przeniesienie PMA-3 na moduł Zenit. W ten sposób do PMA-2 i PMA-3 będą mogły zostać dołączone IDA (International Docking Adapter), które zawiezie na ISS Dragon (pierwszy już w CRS-7).
Niestety przenosząc PMA-3 na moduł Zenit zabiera się jedno z miejsc do cumowania statków transportowych (Dragon, Cygnus i HTV), co stwarza pewien problem jako że NASA chce od jesieni tego roku mieć dwa statki towarowe przycumowane jednocześnie. Teoretycznie można by cumować statki towarowe w innym miejscu (na module Zenit), ale wymagało by to skomplikowanych manewrów – statek musiał by najpierw przycumować do Nadir’u, CanadaArm2 musiał by przenieść się w inne miejsce, odcumować statek od Nadiru i przycumować go do Zenita. Powodem jest ograniczona długość CanadaArm2. I to jest powodem dzisiejszego przenoszenia modułu PMM. Przenosząc go gdzie indziej, zwalnia się jedno miejsce do cumowania statków towarowych które jest w zasięgu CanadaArm2 bez skomplikowanych manewrów.
Dodatkowo całą sytuację komplikuje plan wysłania na ISS modułu Bigelow, który zajmie także jedno z miejsc gdzie można by coś przyczepić. Będzie on nadmuchany obok PMM, na module 3.
P.S. A żeby nie brakło jakiejś ciekawostki w tym poście to wyczytałem że na ISS mają spory problem z przytkaną rurką którą pompuje się siki do zbiornika na brudną wodę. Rurka jest przytkania i siki pompują się znacznie wolniej niż powinny. NASA jest zaniepokojona, jako że przytkanie rurki może być spowodowane czymś do tej pory nie rozpoznanym.