NASASpaceFlight opublikowała artykuł, a na L2 pojawiły się świetne zdjęcia wysokiej rozdzielczości z postępów prac nad przygotowaniami platformy LC-39A. SpaceX robi wielkie zmiany. Przede wszystkim kawałek drogi dla transportera został usunięty a na jej miejscu powstaje olbrzymi budynek – montowane są dwa szpalery kilkunastometrowych słupów – po osiem z każdej strony. Będą one mieściły halę, w której przygotowywany do lotu będzie Falcon Heavy. Rakieta ma być transportowana na platformę po szynach – będą dwa zestawy szyn mniej-więcej w tym samym miejscu co ścieżki transportera.
Na zdjęciach widać także że SpaceX zasypał flame trench od południowej strony platformy – gdyby tego nie zrobiono, to zaraz po uniesieniu się rakiety budynek dostawał by się w gazy wylotowe i pewnie by tego nie przetrwał. Zdjęcia wydają się pokazywać że do jej zasypania użyto kamyczków z drogi dla transportera.
Wg. NSF, SpaceX planuje także dobudowanie jeszcze wyższego budynku od południowej strony – będzie on musiał zmieścić ładunki zaczopkowywane w pionowej pozycji. Jako że SpaceX planuje dwudziestometrowy(!) czopek na ładunki, to budynek musi być odpowiednio wyższy.
Jeden drobiazg, jaki mnie troszkę zastanawia to bliskość budynku do platformy a konkretnie do nachylonej rampy. Wydaje się (nie mam żadnych dokładnych obliczeń by to potwierdzić) że nie będzie możliwe użycie transportera który utrzymywał by Falcona Heavy stale w poziomej pozycji i że FH będzie jechał na platformę z ładunkiem przechylonym troszkę do góry nogami. Chyba że SpaceX zaprojektuje budynek z otwieranym dachem – znając szalone pomysły ten firmy, to wszystko jest możliwe.
Obrazek na górze postu pochodzi z filmu jaki SpaceX jakiś czas temu zamieścił na YouTube i jak widać jest zupełnie nieadekwatny do rzeczywistości – przede wszystkim dlatego że SpaceX postanowiło nie burzyć istniejącej wieży na LC-39A (a właściwie to NASA nie pozwoliła) i po prostu zbudować swoją infrastrukturę obok niej. Na zdjęciach widać że SpaceX zainstalował jakąś olbrzymią kratownicę nad flame trench – to pewnie na niej będzie opierał się transporter-erektor przed startem.
NSF donosi także że zbiorniki kerozyny, niezbędne do tankowania Falcona Heavy są już na platformie.
A ostatni komentarz/uwaga to widoczny brak przygotowań platformy LC-39A do pionowej integracji ładunków. Pionowa integracja jest obecnie wymagana przez wojsko i zastanawiam się jak SpaceX ma zamiar rozwiązać ten problem w przyszłości?
Screencap z Google pokazujący LC-39A przed modyfikacjami |
Edycja – James Dean z Florida Today zatweetował zdjęcie z LC-39A: