Powtórka z rozrywki

Dziś następny WDR rakiety SLS który może zakończyć się startem. Albo nie. Ledwo co się obudziłem a tu NASA ma znowu przeciek. Jak zwykle ciekły wodór. Próbują to naprawić przez wstrzymanie przepływu kriogenicznych paliw, odczekanie aż się wszystko ogrzeje i może uszczelka się płasko ułoży i uruchomienie przepływu znowu. Wydaje się że to pomogło ale przeciek pojawił się znowu tyle że gdzie indziej. Jak będzie za bardzo ciekło to rakieta nie poleci.

Będę aktualizował ten post w miarę pojawiania się nowych informacji lub wzrostu mojego poziomu wkurzenia tą rakietą.

Edycja – stan na 8:08 – 1/3 zbiornika ciekłego tlenu pierwszego stopnia zatankowana. I 2% zbiornika ciekłego wodoru. Żeby zdążyć na czas zbiornik wodoru powinien być w pełni zatankowany w okolicach 9:15. Mam wrażenie że te 2% oznacza że start nie nastąpi o 14:17 ale trochę później. Do tego są nadal w trybie „slow fill” kiedy ciekły wodór jest bardzo powoli tankowany do zbiornika jako że większość z niego się wygotowuje jednocześnie schładzając zbiornik. Dlatego trzeba powoli – ograniczeniem są rury odprowadzające wygotowany wodór.

8:32 – nadal w trybie „manual fill” ciekłego wodoru. Prognozy pogody coraz lepsze – 60% szans o 14:17 i 80% o 16:17.

9:24 – nadal problemy z ciekłym wodorem. Zbiornik 8% pełny, znowu próbują rozgrzać i ochłodzić uszczelkę.

9:36 – nic nie pomogło. Nadal cieknie. Próbowali uszczelnić rurę za pomocą helu pod ciśnieniem, nic nie pomogło. Zaczynam mruczeć po nosem „scrub”… A właściwie to ssssssssssssssscrub bo tak syczy ten wodór.

9:47 – plan C – na razie go nie ma ale podobno są jakieś dyskusje.

9:56 – jak szybko czegoś nie wymyślą, to zabraknie czasu w okienku.

9:57 – plan C to plan A – czyli wstrzymujemy przepływ ciekłego wodoru, czekamy aż uszczelka się rozgrzeje porządnie i trzymamy kciuki by się „ułożyła”.

10:07 – czekamy na wyniki „układania” uszczelki. Poziom ciekłego wodoru w zbiorniku pierwszego stopnia SLS – 9%. Warto tutaj przypomnieć że chłodzenie silników miało się zacząć o 8 rano żeby wyeliminować problem uszkodzonego czujnika. Mamy 10:15 a silniki są nadal ciepłe.

10:17 – LH2 powoli płynie do rakiety. Za chwile się dowiemy czy cieknie czy nie.

10:23 – LH2 – 10%

10:27 – nadal cieknie. Ssssssssssscrub???

10:56 – Ssssssssscrub!

Marek Cyzio Opublikowane przez: