Rekord obietnic Muska

https://instagram.com/p/BbhMbang9S8/

Jutro ma być pokazany prototyp ciężarówki Tesli. Mówi się o tym że będzie ona dostępna w kilku wersjach baterii – jedna do „dziennych” przewozów o zasięgu 200-300 mil i jedna do transportu długodystansowego o zasięgu 400-600 mil. Ta ostatnia wymaga baterii o pojemności 600-700 kWh, silników o dużej mocy itp. Ale Tesla może sobie tu świetnie poradzić montując osobne silniki dla każdego koła – w ten sposób można zamiast 1 silnika mieć ich 6 i obniżyć wymaganą moc każdego z nich. Zaletą takiej ciężarówki będzie na pewno przyspieszenie – niw trzeba będzie 18’sto biegowych skrzyń biegów. Typowy przebieg takiej ciężarówki to około 100 tysięcy mil rocznie – paliwo kosztuje około $25 tys. USD rocznie. Czyli zakładając że typowa taka ciężarówka kosztuje $150k a Tesla będzie chciała za swoją $250k, to zaczyna się ona opłacać już po 4 latach. To przy założeniu braku możliwości autonomicznej jazdy. W momencie kiedy taka ciężarówka potrafi jeździć sama, bez kierowcy, jej wartość staje się olbrzymia – typowy kierowca kosztuje firmę przewozową około $150k rocznie. Ale możemy założyć że na razie jazda bez kierowcy będzie ograniczona do parkingów, placów firm itp. To nadal może zmniejszyć koszty ludzkie ale nie tak bardzo jak całkowite pozbycie się kierowców. Inną opcją jest możliwość „zdalnego sterowania” – ciężarówki jadą przez większość czasu bez kierowcy a proszą o interwencję tylko w ograniczonych przypadkach kiedy AI nie wie co zrobić. „Kierowcy” pracują z siedziby firmy i są zdalnie łączeni z ciężarówką wymagającą interwencji. W ten sposób ilość „kierowców” może być znacząco niższa niż ilość ciężarówek co pozwoliło by na spore oszczędności. Takie rozwiązanie może zostać zaoferowane znacznie wcześniej niż pełna autonomiczność. I pasowało by do innego planu Muska – szybkiego internetu satelitarnego – w ten sposób ciężarówki jadące przez jakieś puste obszary Arizony miały by nadal możliwość poproszenia o pomoc.

Obecnie baterie Tesli kosztują firmę około $100 za kWh. Czyli 600 kWh bateria kosztowała by około $60k. Zbudowanie elektrycznej ciężarówki za $250k wydaje się zupełnie realne. Jestem naprawdę ciekaw co Elon pokaże dziś wieczorem jako że elektryczne ciężarówki mają szansę zrewolucjonizować rynek w USA bardziej niż jakikolwiek wcześniejszy produkt Muska.

Ahh, zapomniałem dodać skąd tytuł posta – Musk żartobliwie obiecał że ich ciężarówka będzie zamieniała się w wielkiego robota i umiała walczyć z obcymi. Ciekawe czy chodzi mu o UFO czy raczej Meksykanów?

Marek Cyzio Opublikowane przez: