SpaceX

Będę na bieżąco aktualizował tego posta. Na razie tylko logo SpaceX. W tle muzyka – utwór Mars przez Test Shot Starfish.

Pokazują Starbase. Loty Starship. Jest Musk!

Ciekawa kurtka/płaszcz. Trochę jak John Wick.

Będzie tłumaczył dlaczego wielka rakieta i życie wieloplanetarne. Ubezpieczenie życia – coś może się złego stać na ziemi – dinozaury są przykładem. Chce ratować całe życie na ziemi a nie tylko ludzi i uciekać z układu słonecznego. Drugi Noe.

Drugi powód – żeby mieć coś ekscytującego do robienia. Zobaczmy czy się da. Zobaczmy co tam we wszechświecie siedzi.

Trochę megalomańskie to jest – już nie chodzi o Marsa ale lot poza układ słoneczny.

Musk się zgadza ze trzeba ratować Ziemię. Ale zauważa ze NASA to ułamek procenta budżetu. I że można by trochę więcej.

Na razie ta samym mantra – potrzeby system rakietowy który daje się używać wielokrotnie i szybko. Falcon 9 pokazał ze można sporo używać ponownie. Ale nie wszystko i niestety nie szybko. Starship będzie w całości wielokrotnego użytku. Musk nadal nie jest pewien czy się to uda.

Lądowanie na patyczkach – to na razie aspiracje. Głupie dowcipy o tym co będzie jak urwie patyczki.

144 udane starty, 106 udanych lądowań. 83 starty używanych rakiet. Musk się zawsze martwi ze coś się zepsuje. W tym roku 50 startów.

Starship ma latać 3 razy dziennie = 1000 razy rocznie. Chcą mieć nowy Booster raz na tydzień. Starship co kilka dni.

Marzenia – booster startuje co godzinę. Starship 3 razy dziennie bo musi kilka godzin w kosmosie by moc wylądować na tym samym miejscu.

Milion ton na Marsa. Wtedy miasto stanie się w pełni wystarczalne tak ze będzie mogło żyć bez ziemi. Moim zdaniem optymistycznie. Starship jest w stanie wysłać milion ton na Marsa w rozsądnym czasie.

Rozłożyli „pałeczki” i Starship stoi na BN4.

Będzie niebezpiecznie, ciężka praca i można umrzeć na Marsie – to ma spowodować ze ludzie będą chcieli lecieć.

50 metrów Starship, 1200 ton. Będzie dłuższy. 200-250 ton w zależności od orbity. Na orbitę Starlinka 100 ton. Na orbitę do tankowania 200 ton.

3.5 tony tlenu na 1 tonę metanu.

Osłony termiczne – robione w Cape Canaveal. wielokrotnego użytku, tania i bardzo odporna.

Tankowanie na orbicie – będą się przytulały do siebie. Cumowanie na orbicie – technologia z Dragona.

Tankowanie niezbędne do lotów na Marsa. Musk jakoś nie może wykrztusić Księżyc. Booster ma 69 metrów. Przypadkowo. 3400 ton paliwa i utlenicza ale ma się zwiększyć do 3600-3800 ton. Ponad dwa razy większy ciąg niż Saturn 5.

BN4 ma 29 silników, następny ma mieć 33 silniki. Więcej nie wejdzie na 9 metrach.

Wieża była równie trudna jak Booster i Starship. Musk jest zachwycony – od początku projektowano do gotowej w 14 miesięcy.

Raptor 2 – 230 ton ale będzie 250. V2 jest znacznie prostszy niż V1. V2 kosztuje 1/2 ceny niż V1 i jest znacznie szybszy i łatwiejszy do produkcji. Pokazują odpalenie R2. Wycisnęli z niego 247 ton ale na razie będzie 230 z uwagi na trwałość.

Dlaczego Starbase, dlaczego w Texasie. Trzeba starować w kierunku wschodnim. Im bliżej do równika tym lepiej i trzeba latać nad wodą + sporą ilość miejsca na jakieś eksplozje. Tylko dwa miejsca w USA – Cape Canaveral i Boca Chica. Cape Canaveral do lotów operacyjnych a Boca Chica do eksperymentów.

Najbliższe misje Starship – loty Starlinków i NASA HLS. Ale jakoś mało o tym mówi poza tym ze SpaceX dostarczy. Więcej powiedział o Dear Moon – artyści wokół Księżyca. Ciekawe czemu Musk tak mało mówi o HLS?

Animacja lotu Starship. Dwie wieże startowe w Boca Chica. Starship z oknami. Podobny profil lotu jak F9. Booster wraca silnikami do przodu. Tylko landing burn. Łapany w pałeczki. Starship tankuje. Moduł cumowania na grzbiecie. Wielkie okna – 1/3 dziobu to olbrzymie okno. 6 silników a nie 9! Leci na Marsa. Nie pokazali jak wchodzi w atmosferę Marsa tylko jak go widać z powierzchni. Lądowanie na Marsie. Marsjańskie miasto.

Starship dostanie 9 silników – 6 próżniowych i 3 zwykle. Budują wieżę i fabrykę Starship w Cape Canaveral.

Pytanie o zgodę FAA. Musk mówi że nie wie co FAA zdecyduje.

Pytanie o loty naziemne – czy będą z Boca Chica do Cape Canaveral. Musk uważa ze będzie taniej niż samolotem. Rakietę można używać znacznie częściej niż samolot. Ciekły tlen jest tani. Musk uważa że długodystansowe loty mogą być tańsze ale musi być duża ich częstotliwość.

Pytanie o pieniądze podatników. SpaceX robi najtańsze rakiety w historii. Starship kosztował 5-10% Saturna 5. Przy ponad dwukrotnie większym udźwigu i pełnej odzyskiwalności.

Chcą robić jeden Raptor 2 dziennie. Do końca roku jeden booster w miesiącu.

Pytanie o FAA znowu. Musk jest optymistą. Uważa ze rakieta nie ma wielkiego wpływu na środowisko. Alternatywą jest Cape Canaveral – tam już mają zgodę. To by opóźniło wszystko o 6-8 miesięcy – tyle zajmie budowa wieży i fabryki na Cape.

Koszty – będzie coraz taniej z czasem. F9 – 14-15 prób zanim udało się wylądować. Booster – mają nadzieję że będzie taniej. Musk ma nadzieję że milion dolarów na lot koszt samego lotu. Razem z kosztami stałymi, amortyzacją około $10M na lot – za 150 ton na niską orbitę ziemi albo 100 ton na GTO.

Musk jest pewien ze uda się uzyskać pełną reuzywalność. Tyle ze zajmie to trochę czasu.

Pytanie o to kiedy będzie tankowanie. I o klientów na Starship. Tankowanie – optymistycznie koniec przyszłego roku. Realnie (Muskowo) – połowa 2024. Jest wielu klientów ale Musk nie chce ich ujawniać. Analogia do pierwszych samolotów. Nikt wtedy nie podejrzewał ze będą lotniska, wielkie samoloty i bilety za grosze. To samo stanie się z rakietami. Nawet Musk nie wyobraża sobie tego co ludzie będą robili jak loty w kosmos staną się tanie.

Jakby FAA nie wydało zgody to Starbase będzie zamknięte przez długi czas. Docelowa rola Starbase – research & development. Nowe wersje, nowe rozwiązania. Cape Canavaral – loty operacyjne. Docelowo także dwie oceaniczne platformy startowe. A potem więcej z uwagi na to że rakiety są głośne i jedyne miejsca gdzie można spokojnie startować i lądować są na morzu.

Pytanie o Raptor 2 – czym się różni od jedynki. Raptor 2 – praktycznie od nowa zaprojektowany. Nic z oryginalnego nie zostało. Pozbycie się uszczelek i spawy gdzie się da. Raptor 2 nie będzie wymagał osłon, silnik będzie ognioodporny. 330 barów ciśnienie w komorze. Bez zmiany ciśnienia w preburnerach przez optymalizację przepływu.

Pytanie o załogowy Starship – Starship nie będzie miał niezależnego systemu ratowania pasażerów. Ale Starship ma tak duży T/W że może normalnymi silnikami uciec od boostera.

Systemy podtrzymywania życia – systemy Dragona są ok dla misji które trwają 1-2 tygodnie. Dla misji na Marsa potrzebne systemy które są w pełni zamknięte – recycling CO2, siku itp. Ale na razie tym się nie zajmują.

Pytanie o gotowość rakiety do startu. Jeżeli by mogli lecieć w marcu to kiedy polecą? Musk uważa że są blisko gotowości. W ciągu paru miesięcy będą gotowi do startu.

Pytanie o Phobos i Deimos. Nie są w tym momencie priorytetem. Pod koniec roku chcą mieć możliwość startu z Cape Canaveral i jednej z platform.

Idiotyczne pytanie czy Musk wpadnie na jakiś festiwal lokalny. Wpadnie.

Więcej pytań o Raptor 2. Musk spędza większość czasu na pracach nad Raptorem 2. Jedyny problem jaki mają to roztapiania się komory spalania. Muszą znaleźć odpowiednie ustawienia ilości ciekłego metalu do chłodzenia. Maja kilka silników które wytrzymały po kilka minut pracy i kilka startów. Chcą produkować jeden dziennie i system produkcyjny jest gotowy tylko musza rozwiązać ten ostatni problem. W przyszłym miesiącu jeden dziennie.

Kiedy Starship HLS? 42 silniki = 6 tygodni na nowy zestaw. nie do końca zrozumiałem o co mu chodziło.

Znowu o tankowaniach. Misje będą szybkie żeby minimalizować wygotowywanie się. Chcą loty tankowców co kilka godzin przy misji na księżyc.

Pytanie o załogowy Starship – HLS, Dear Moon itp. Jak będzie wyglądać w środku. Na razie się tym nie zajmują. Chcą najpierw poleciec w kosmos i wrócić.

Pytanie o to dlaczego Texas jest najwspanialszym miejscem na świecie. Nawet nie będę pisał co Musk mówi bo to typowe włażenie w dupę.

I tyle. Pozwolą ludziom na zbliżenie się trochę bardziej do rakiety.

Podsumowanie na gorąco – półtora godziny i zero konkretów. Nie wyciągnął krolika z kapelusza. Nawet kapelusza nie miał.

Jedyne co dla mnie było ciekawe to informacje o Raptor 2 – że zaczęli praktycznie od nowa. Bezos powinien uważnie słuchać. Czasem lepiej wyrzucić coś co działa ale nie jest idealne pomimo ze się w to zainwestowało dużo pieniędzy i czasu.

A poza tym to nic nowego – wiedzieliśmy że Starship się o kilka metrów wydłuży. Że dostanie 9 silników. Że booster będzie miał większą pojemność i masę. Że Raptor 2 będzie miał większy ciąg. Że to wszystko razem da większy udźwig – 200-250 ton (to chyba w wersji jednorazowej?). 100-150 ton w wersji wielokrotnego użycia.

Druga ale raczej drobna ciekawostka to sposób tankowania. Pierwotnie miały się łączyć sekcją silnikową. Teraz wyraźnie dostaną moduł cumowania na grzbiecie.

W animacji lotu na Marsa kompletnie usunięto część pokazującą w jaki sposób Starship wyhamuje. Pewnie to jeszcze nie jest rozwiązane.

Jestem trochę rozczarowany.

Marek Cyzio Written by: