Troszkę nowości o CST-100

Spaceflight Now zamieścił ciekawy artykuł o tym jak Boeing przygotowuje się do załogowych lotów kapsuły CST-100. Jest w nim dwie nowości, które wypunktuję:

  • do lotów na ISS będzie używany Atlas V w bardzo nietypowej konfiguracji X22 – z DWOMA silnikami RL-10 w drugim stopniu Centaur. Jak dotąd taka konfiguracja nie była nigdy użyta. Poza tym rakieta będzie miała dwie dodatkowe rakiety na paliwo stałe co utrudnia problem awaryjnej ucieczki kapsuły (rakiet na paliwo stałe nie ma jak wyłączyć). Warto zauważyć że Dream Chaser planował używać podobnej wersji Atlasa V – X02 (bez rakiet na paliwo stałe, ale z dwoma silnikami RL-10). Centaur z dwoma silnikami RL-10 ostatni raz poleciał rakietą Atlas III-B w 2005 roku. 
  • Boeing/ULA/Space Florida planują zbudowanie wieży dla astronautów. Wieża będzie budowana bez przeszkadzania startom Atlasa V (jakoś trudno mi w to uwierzyć) – żeby ją zbudować trzeba najpierw wykuć beton na obecnej platformie 20 na 20 stóp i prawie 30 stóp grubości! Potem trzeba wbić pale o średnicy 30 cali na głębokość 105 stóp (aż do skał wapiennych). Następnie trzeba to wszystko znowu zalać betonem i postawić na tym dwudziestopiętrową wieżę. I to wszystko bez przeszkadzania startom. Całość ma być gotowa w 18 miesięcy = w lecie 2016 wieża powinna stać w całej okazałości. 

Marek Cyzio Opublikowane przez: