Amerykański IIHS opublikował raport próbujący odpowiedzieć na to pytanie:
http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr4605.pdf
Pierwszą ciekawostką jest że statystycznie najbezpieczniejsze są minivany.
Drugą że w USA jest 7 samochodów, które pomimo że sprzedają się dość lub bardzo dobrze, to nie zanotowały ANI JEDNEGO wypadku śmiertelnego w ciągu 3 lat! Te samochody to:
- Audi A6 AWD,
- Mercedes E AWD
- Toyota Sienna
- Ford Edge
- Nissan Armada
- Land Rover Range Rover
- Land Rover LR3
Bardzo bezpieczne (mniej niż 20 trupów na milion zarejestrowanych w ciągu 3 lat) są także:
- Honda CR-V
- Jeep Grand Cherokee
- Acura MDX
- Mercedes E 2WD
- Lexus RX (ale tylko 400h)
- Lexus GX
- Mercedes M
- Saab 9-3
- Kia Sedona
- Honda Odyssey
- Jeep Wrangler
- Honda Accord
Jest też lista najbardziej niebezpiecznych samochodów. Najbardziej niebezpieczny jest Nissan 350Z (zginęły w nim 143 osoby na każdy milion zarejestrowanych w 3 lata), a za nim są takie pojazdy jak:
- Nissan Titan 2WD (126 trupów/1M)
- Chevrolet Aveo (119)
- Chervolet Cobalt (117)
- Nissan Titan Extended Cab 2WD (111) (czyli jak dodamy oba Titany to są one naprawdę zabójcze)
- Kia Spectra (102)
- Chevrolet Malibu Classic (99)
Ciekawe jest też rozdzielenie ilości trupów na te, które nastąpiły w wypadkach wielosamochodowych (zderzenia itp.), jednosamochodowych (wjazdy w słupy, ściany itp.) oraz jednosamochodowych z koziołkowaniem.
Ciekawostką jest także to że np. Toyota Yaris jest dwa razy bezpieczniejsza niż Chevrolet Aveo. Jest ona także bezpieczniejsza niż np. Corolla czy Nissan Versa czy Subaru Legacy (jeden z najbardziej niebezpiecznych samochodów w swoim segmencie).
Polecam przyjrzenie się danym, bo są ciekawe. I pokazują że realny świat jest bardzo daleki od ilości gwiazdek w testach.
A jak już przejrzycie ten raport, to warto zauważyć że te dane są właściwie bez sensu. Bo:
- liczą ilość śmierci na ilość zarejestrowanych samochodów = nie biorą pod uwagę przebiegu. Np. Aveo często jest kupowane jako samochód flotowy i prawdopodobnie przejeżdża 10x więcej niż statystyczny Yaris. Można to zauważyć po tym że Aveo 5D jest bezpieczniejsze od Yarisa 4D – Aveo 5D nie jest nigdy kupowane do flot.
- Ilość śmierci może być także związana z typowym kupującym danego samochodu – ludzie kupujący Nissana 350Z chcą nim jeździć szybko i trudno się dziwić że często giną.
W związku z czym sam zadaje sobie pytanie – co wynika z tego raportu?
Moim zdaniem niewiele….