W jakim samochodzie najłatwiej zginąć?

Amerykański IIHS opublikował raport próbujący odpowiedzieć na to pytanie:
http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr4605.pdf

Pierwszą ciekawostką jest że statystycznie najbezpieczniejsze są minivany.

Drugą że w USA jest 7 samochodów, które pomimo że sprzedają się dość lub bardzo dobrze, to nie zanotowały ANI JEDNEGO wypadku śmiertelnego w ciągu 3 lat! Te samochody to:

  • Audi A6 AWD,
  • Mercedes E AWD
  • Toyota Sienna
  • Ford Edge
  • Nissan Armada
  • Land Rover Range Rover
  • Land Rover LR3

Bardzo bezpieczne (mniej niż 20 trupów na milion zarejestrowanych w ciągu 3 lat) są także:

  • Honda CR-V
  • Jeep Grand Cherokee
  • Acura MDX
  • Mercedes E 2WD
  • Lexus RX (ale tylko 400h)
  • Lexus GX
  • Mercedes M
  • Saab 9-3
  • Kia Sedona
  • Honda Odyssey
  • Jeep Wrangler
  • Honda Accord

Jest też lista najbardziej niebezpiecznych samochodów. Najbardziej niebezpieczny jest Nissan 350Z (zginęły w nim 143 osoby na każdy milion zarejestrowanych w 3 lata), a za nim są takie pojazdy jak:

  • Nissan Titan 2WD (126 trupów/1M)
  • Chevrolet Aveo (119)
  • Chervolet Cobalt (117)
  • Nissan Titan Extended Cab 2WD (111) (czyli jak dodamy oba Titany to są one naprawdę zabójcze)
  • Kia Spectra (102)
  • Chevrolet Malibu Classic (99)

Ciekawe jest też rozdzielenie ilości trupów na te, które nastąpiły w wypadkach wielosamochodowych (zderzenia itp.), jednosamochodowych (wjazdy w słupy, ściany itp.) oraz jednosamochodowych z koziołkowaniem.

Ciekawostką jest także to że np. Toyota Yaris jest dwa razy bezpieczniejsza niż Chevrolet Aveo. Jest ona także bezpieczniejsza niż np. Corolla czy Nissan Versa czy Subaru Legacy (jeden z najbardziej niebezpiecznych samochodów w swoim segmencie).

Polecam przyjrzenie się danym, bo są ciekawe. I pokazują że realny świat jest bardzo daleki od ilości gwiazdek w testach.

A jak już przejrzycie ten raport, to warto zauważyć że te dane są właściwie bez sensu. Bo:

  1. liczą ilość śmierci na ilość zarejestrowanych samochodów = nie biorą pod uwagę przebiegu. Np. Aveo często jest kupowane jako samochód flotowy i prawdopodobnie przejeżdża 10x więcej niż statystyczny Yaris. Można to zauważyć po tym że Aveo 5D jest bezpieczniejsze od Yarisa 4D – Aveo 5D nie jest nigdy kupowane do flot.
  2. Ilość śmierci może być także związana z typowym kupującym danego samochodu – ludzie kupujący Nissana 350Z chcą nim jeździć szybko i trudno się dziwić że często giną.

W związku z czym sam zadaje sobie pytanie – co wynika z tego raportu?

Moim zdaniem niewiele…. 

Marek Cyzio Opublikowane przez: