Więcej informacji o zaworze silnika Atlantis (STS-135)

Felerny zaworek (zdjęcie z NASASpaceFlight.com)

Pojawiły się dodatkowe informacje o tym felernym zaworze z silnika SSME #3:

  • zaworek ten leciał już 32 razy w kosmos i jak dotąd nigdy nie było z nim żadnych problemów
  • zaworek który zostanie zamontowany w zamian też nie jest najnowszy – był w kosmosie 33 razy.

Czekam z dużym zainteresowaniem na podanie przyczyny nieszczelności zaworu – dwie najbardziej prawdopodobne to metalowy opiłek (zdarzyło się to 5 razy w historii lotów promów, ostatni raz na początku lat 90’tych) lub lód z azotu (ciekły wodór ma tak niską temperaturę że azot zamienia się w lód). Azotowy lód był dość częstą przyczyną nieszczelności zaworów aż do 1997 roku. Wtedy to zmieniono sposób przedmuchiwania silników – pierwotnie przepuszczano przez nie hel przez 3 minuty co godzinę. Obecnie hel jest pompowany nieustannie i zabezpiecza przed powstawaniem azotowego lodu (jest to niezwykle kosztowne, jednym z wymogów dla przyszłych silników jest właśnie redukcja zużycia helu).

    Nowy zawór zostanie poddany całej serii testów – począwszy od „prymitywnych” testów za pomocą mydła (bąbelki oznaczają nieszczelność) a skończywszy na bardzo zaawansowanych testach za pomocą wykrywacza helu. Testy powinny zakończyć się w sobotę, 26 czerwca – jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to ta naprawa nie będzie miała wpływu na datę startu Atlantis.

    Marek Cyzio Opublikowane przez: