Zeus sie kiepsko stara

Niestety Zeus nie dał rady. Pogoda kiepska, ale nadal wystarczająca do testu. SpaceX planuje strzał na 9 rano – za mniej-więcej godzinę. Będę aktualizował ten post w miarę postępów. 
T-20 minut. Pogoda dobra, wszystkie systemy działają. Wygląda na to że SpaceX dziś dokona testu. 
T-13 minut. Zeus walnął piorunem w oprogramowanie – mieli jakiś problem, ale  go juz rozwiązali. Za to Zeus robi co może z pogodą i chyba mu dobrze idzie bo wszyscy sa zaniepokojeni.
T-10 minut – idzie chmura z północnego wschodu, ale raczej nie zdąży na czas.
T-5 minut. Wiatr ma siłę 21 węzłów. Brakuje 4 by wstrzymać test. 
t-0 Poleciał!!!!
I wylądował. Udany test!

Edycja – test był udany, jednak silniki SuperDraco produkowały mniejszy ciąg od planowanego. Spowodowało to ze kapsuła poleciała na zdecydowanie niższą niż zaplanowana wysokość i wylądowała zdecydowanie bliżej brzegu. Ale nadal test jest uważany za udany. 
Edycja 2 – na filmie ze startu widać wyraźnie ze w czasie lotu wyłączył sie jeden z 8 silników SuperDraco. Kapsuła przez moment zboczyła z kursu, ale komputer sterujący opanował sytuacje zmniejszając ciąg silnika 'na przeciwko’. 
Edycja 3 – bagażnik Dragona sam przypłynął do brzegu, bez niczyjej pomocy. 
Edycja 4 – SpaceX potwierdził ze jeden z silniczków miał problem – mieszanka paliwa z utleniaczem była w niewłaściwych proporcjach co spowodowało najpierw mniejszy ciąg (który komputer musiał skompensować redukując ciąg po przeciwnej stronie) a następnie doszło do wyczerpania jednego z czynników, co spowodowało przedwczesne wyłączenie sie silnika i konieczność dalszej redukcji ciagu z drugiej strony pojazdu. 
Z tej informacji możemy sie dowiedzieć czegoś ciekawego – wyglada na to że dla niezawodności każdy z 8 silników SuperDraco ma własny, osobny zestaw zbiorników na paliwo i utleniacz. Dzięki temu niewłaściwy skład mieszanki spowodował przedwczesne wyłączenie tylko jednego silnika a nie dwóch. Utrata dwóch silników obok siebie nie jest do skorygowania, więc cały system musi byc tak zaprojektowany by jak najbardziej zminimalizować szanse takiej awarii. 

Marek Cyzio Opublikowane przez: