Znowu o Tesla Model S

Tesla Model S została w końcu przetestowana przez rządową agencję NHSTA i okazało się że jest ona najbezpieczniejszym (z testowanych) samochodem na rynku. Tesla dostała 5 gwiazdek w każdej kategorii. Elon Musk na blogu tłumaczy że związane jest to z konstrukcją Tesli:

  • brak silnika z przodu pozwolił na lepsze zaprojektowanie stref zgniotu – dzięki temu przeciążenia jakich doznają kierowca i pasażerowie są mniejsze
  • drzwi zostały zaprojektowane korzystając z doświadczeń lądownika księżycowego, ich strefy zgniotu oraz konstrukcja powodują że są bardzo odporne na uderzenia – w testach okazało się że Tesla uderzając w standarowy słup raczej go zetnie niż pozwoli mu dotrzeć do kabiny pasażerskiej
  • dzięki ciężkiej baterii zamontowanej w podłodze, wywrócenie Tesli jest praktycznie niemożliwe – NHSTA musiała zmodyfikować urządzenia które wywracają pojazd, bo standardowe nie były w stanie. Do tego konstrukcja nadwozia Tesli jest tak sztywna że nawet lądowanie na dachu nie powoduje zgniecenia przestrzeni pasażerskiej. Maszyna którą NHSTA testuje odporność dachu na zgniatanie zepsuła się próbując zgnieść Teslę! 
  • Tesle wyposażone w dodatkowe siedzenia w bagażniku dostają także zmodyfikowany zderzak z tyłu. Testy pokazały że te siedzenia są najbezpieczniejszym miejscem w samochodzie – w przypadku zderzenia czołowego siedzenie tyłem znacząco zmiejsza obciążenia szyi
  • konstrukcja baterii Litowo-Jonowej jest taka, że w żadnym z testów jakie NHSTA wykonało nie nastąpiło zapalenie się jej – ani w czasie testu ani po teście (jak to się dzieje np. z Chevroletem Volt czy Fisker Karma)

Warto też dodać że NHSTA w 2011 roku zmodyfikowała testy i samochody które w 2010 i wcześniej uzyskiwały pięć gwiazdek mają niewielkie szanse powtórzyć ten rezultat w nowych testach.

Marek Cyzio Opublikowane przez: