Ciekawe czy dziś w końcu FAA wyda zgodę na start Falcona 9 z Vandenberg? SpaceX planuje dziś test statyczny rakiety, wczorajszy się nie udał z uwagi na jakiś drobny problem z wieżą (nie rakietą). Przy okazji wczoraj dowiedzieliśmy się czegoś bardzo ciekawego – SpaceX w ramach tymczasowych modyfikacji drugiego stopnia dołożył czwartą COPV (do tej pory drugi stopień miał trzy). Taki ruch w zdecydowany sposób ogranicza udźwig rakiety – po pierwsze butla zajmuje miejsce w którym wcześniej był ciekły tlen, a po drugie butla waży = obniża udźwig rakiety. Jako że instalacja odbyła się raczej szybko, to mam poważne podejrzenia że nie tyle zainstalowano nową butlę co wrócono do wcześniejszego rozwiązania. Oznaczało by to że jakiś czas przed awarią Falcony 9 miały cztery butle w drugim stopniu i dopiero w ramach „wniosku racjonalizatorskiego” ktoś wpadł na pomysł pozbycia się jednej używając znacznie zimniejszego helu. Pewnie firma postanowiła na razie wrócić do przetestowanego rozwiązania aż do czasu kiedy uda się wyprodukować „nie marszczące się” COPV.