ESA (European Space Agency) ma sporo doświadczenia z wysyłaniem obiektów w kosmos, czego najlepszym przykładem jest rakieta Ariane V (która pomimo wielu startów nadal przynosi straty) i pojazdy ATV (Automatic Transfer Vehicle). Niestety ESA nie ma nadal żadnych doświadczeń w sprowadzaniu obiektów na ziemię. Ale to ma się zmienić – ESA pracuje od wielu lat nad nowym pojazdem i wygląda na to że w końcu coś z tego wyjdzie. Pierwsze wzmianki o tym pojeździe pojawiły się na forum L2 NSF w 2006 roku, dostępne są tam dokładne plany tego pojazdu, analizy naprężeń, temperatur i wiele innych (razem około tysiąca stron dokumentacji). O projekcie było raczej cicho przez wiele lat, ale ostatnio zaczynają się pojawiać artykuły sugerujące, że ESA dokona próby tego pojazdu już w 2013 roku – wczoraj (21 czerwca) podpisano porozumienie pomiędzy ESA a Thales Alenia Space Italia o rozpoczęciu budowy.
Podpisanie porozumienia o budowie IXV (zdjęcie (C) ESA) |
Pojazd przypomina ideą trochę propozycję jednego z finalistów COTS – firmę Blue Origin i jej pojazd.
IXV (zdjęcie (C) ESA) |
Zamiast tradycyjnej kapsuły (tak jak Orion/MPCV, Dragon, Soyuz) lub pojazdu ze skrzydłami (tak jak Prom Kosmiczny czy X-37B), XIV będzie pojazdem przypominającym amerykańskie testy PRIME/START:
SV-5D PRIME w Museum Air Force w Dayton, OH (zdjęcie (C) USAF) |
Takie rozwiązanie pozwala na większą manewrowalność niż tradycyjna kapsuła, choć nadal mniejszą niż uskrzydlony pojazd typu X-37B.
Dla zainteresowanych strona z fajnymi symulacjami lotu IXV.