Satelita GPS 2F-11 na moment przed zaczopkowaniem |
Już jutro start nudnego Atlasa V 401 z satelitą GPS 2F-11. Prognozy pogody nadal są idealne, nie słychać nic o jakichkolwiek opóźnieniach więc można przypuszczać że start odbędzie się na czas. Oczywiście wszystko może popsuć jakiś rybak nie mający pojęcia o obszarze zabronionym – kilka ostatnich startów miało podobny problem. Na szczęście okienko startowe jest wystarczająco duże żeby w razie czego helikopter USAF miał czas na przegonienie niesfornej łódki.
Ciekawa jest sekwencja wydarzeń jakie nas jutro czekają:
- zapłon silników nastąpi na 2.7 sekundy przed „startem”, jednak „start” nie oznacza oderwania się rakiety od platformy. Jako że nie ma dodatkowych silników na paliwo stałe, to RD-180 zajmuje chwilkę żeby się rozpędzić.
- rakieta oderwie się od platformy dopiero 1.1 sekundy po „starcie” – prawie 4 sekundy od uruchomienia silników.
- poprzednie starty Atlasa 401 zawsze mnie zdumiewały – rakieta unosi się do góry tak powoli że człowiek się zastanawia czy przypadkiem coś się nie zepsuło. Tak będzie także w tym wypadku – pierwszy manewr przechylenia od pionu planowany jest na 17.3 sekundy
- rakieta osiągnie MACH 1 po 78.5 sekundy od „startu”
- moment maksymalnego ciśnienia dynamicznego nastąpi po 90.2 sekundy
- wyłączenie silników pierwszego stopnia – 243.8 sekundy (ponad 4 minuty od „startu”) – Falcon 9 zużywa swoje paliwo w niecałe trzy minuty.
- separacja stopni – 249.8 sekundy
- uruchomienie silnika Centaura – 259.8 sekundy od „startu”
- odrzucenie osłon ładunku – 267.8 sekundy – mam nadzieję że je będzie widać jak będą spadały
- wyłączenie silnika Centaura – 1022.5 sekundy
- drugie uruchomienie silnika Centaura – 3 godziny później, będzie on pracował przez 87 sekund
- i w końcu satelita GPS 2F-11 odczepi się od Centaura 3 godziny, 23 minuty i 13 sekund po „starcie”.
GPS 2F-11 zostanie dostarczony na orbitę kołową na wysokości 11047 mil morskich i inklinacji 55 stopni.
Dla miłośników różnych nieprzydatnych w życiu codziennym faktów kilka ciekawostek: cały Atlas V ma tylko jeden system awioniki który siedzi w Centaurze – pierwszy stopień po odczepieniu Centaura jest „głupi”. To 59 satelita GPS wystrzelony na rakiecie ULA. To także 59 start Atlasa V i 29 start Atlasa V w nudnej konfiguracji 401. No i oczywiście to 11 satelita z serii GPS 2F.