Następny start rakiety 19 kwietnia – prom kosmiczny Endeavour (STS-134), ale w międzyczasie czeka mnie:
- jutro TICO Warbirds Airshow (trwa od piątku, zgłosiłem się jako wolontariusz do pomocy jutro rano)
- 26 marca oprowadzanie wycieczki po USAF Space & Missile Museum
- 28 marca wycieczka do Horizontal Integration Facility – nadal nie wiadomo czy pozwolą nam używać aparatów fotograficznych
- 2 kwietnia Sun N’ Fun w Lakeland, FL – drugi największy airshow w USA, też będę coś pomagał jako wolontariusz
A dziś prowadziłem wycieczkę po muzeum, chyba im się podobało, bo zostawili sporo pieniędzy w skarbonkach i sklepie. Porozmawiałem także z emerytowanym inżynierem NASA, który jest wielkim zwolennikiem lotów na księżyc w celu eksploatacji Helu 3. Jedną z ciekawostek, jaką wspomniał w czasie rozmów, było przeznaczenie tajemniczego budynku który od kilku lat powstaje w CCAFS:
View Ciekawy budynek w CCAFS in a larger map
Według niego, budynek ten powstaje w celu przygotowywania do lotów wojskowego promu kosmicznego – nie X-37B. Twierdzi on że X-37B jest modelem 1:2 wersji końcowej promu. Z uzyskanych informacji wynika, że budynek ten (olbrzymi, kiedyś zrobię mu zdjęcia żeby pokazać jak wielki jest) będzie miał cztery miejsca na promy o rozmiarach prawie dokładnie dwukrotnie większych od X-37B – czyli jednocześnie będzie można przygotowywać cztery takie promy do lotu. Podobno koszty samego budynku to około pół miliarda dolarów. Ile w tym prawdy? Nie wiem, ale coś pewnie w tym jest. Prace nad budynkiem trwają od dobrych kilku lat, a jego kubatura, lokalizacja i obecność wielkich drzwi jak w VAB wskazuje na to że będzie on przeznaczony do przygotowywania rakiet. Poniżej zdjęcie satelitarne z 2006 roku pokazujące początek prac nad budynkiem:
Ze zdjęć satelitarnych wynika że osuszanie terenu rozpoczęto w 2005 roku, co pasuje mniej-więcej do momentu przejęcia programu przez USAF (program X-37 był pierwotnie rozwijany przez NASA od 1999 roku).
Aktualizacja 28 Marca 2011 – wiem więcej na temat tego budynku. Oficjalna nazwa tego budynku brzmi „Eastern Processing Facility” i jak się zaglądnie na częściowo odtajnione dokumenty NRO (strona 449), to można znaleźć mikro wzmiankę o jego istnieniu. Można także znaleźć informację o uzyskaniu zezwolenia na budowę tego budynku. Osoba z którą rozmawiałem twierdzi że ten budynek nie jest przeznaczony wyłącznie dla X-37B, ale będzie także obsługiwał inne ładunki NRO. Budynek jest poważnie opóźniony i bardzo powyżej planowanego budżetu. EPF jest niezbędne, ponieważ istniejący budynek Satellite Processing and Integration Facility nie może pomieścić co większych ładunków USAF i NRO (a w szczególności X-37B) i trzeba je przygotowywać do lotu w budynkach Astrotech’u poza CCAFS (w Titusville) co powoduje problemy z tajnością operacji.
I jeszcze zdjęcie budynku z ulicy:
Eastern Processing Facility w CCAFS |
Znalazłem także parę niewinnych zdjęć na stronie firmy która wykonuje usługi geodezyjne przy budowie tego budynku:
A strona firmy produkującej kanały dla klimatyzacji informuje że EPF będzie miała „czyste pomieszczenia” spełniające wymagania normy ISO 5.
A strona firmy produkującej zabezpieczenia przeciwpożarowe informuje że hala tankowania statków kosmicznych będzie miała 106 m wysokości (350 stóp).
Kilka osób na LinkedIn ma w swoich resume informacje o pracach nad EPF, ale jedna zdradza że EPF będzie używana do budowania, testowania i tankowania wojskowych pojazdów kosmicznych.
A firma produkująca drabiny wstawiła bardzo przyzwoite zdjęcie EPF:
Eastern Processing Facility |
A firma zajmująca się spawaniem informuje że EPF będzie miała największy na świecie „clean room”.