Trochę nowości z okolic Virgin Galactic

Aviation Week opublikował bardzo interesujący artykuł opisujący obecny stan prac oraz plany na przyszłość w Virgin Galactic i (a może przede wszystkim) w Scaled Composites. Artykuł jest długi i mniej-więcej potwierdza/powtarza to, o czym informowałem wcześniej, więc wymienię tylko nowości jakie można z niego wyczytać lub wywnioskować.

Przede wszystkim potwierdzają się powody dla których trzeba było zastąpić „gumowy” silnik – o ile wersja w SpaceShipOne pracowała dobrze, o tyle wersja dla SS2 o zwiększonym ciągu wykazywała problemy ze stabilnością spalania i ciągu których nie dało się rozwiązać (ale jak informuje Parabolic Arc, prace nad „gumowym” silnikiem nadal trwają z nadzieją że uda się rozwiązać problem niestabilności spalania). „Nylonowy” silnik jest dużo bardziej stabilny, uruchamia się bez problemów wiele razy ale ma mniejszy ciąg i wymaga dodatkowych zbiorników. Ich instalacja w SpaceShipTwo zajęła dużo czasu.

Wygląda na to że testy szybowania SS2 po modyfikacjach są zakończone, testy silnika także i następny lot SS2 będzie już z zamontowanym silnikiem, możliwe że z jego uruchomieniem. Scaled planuje przekazanie pojazdu Virgin Galactic po tym jak uda im się pokazać w locie wejście w atmosferę z naddźwiękową prędkością oraz zachowanie pojazdu podczas maksymalnego nagrzewania się przy hamowaniu w atmosferze. Scaled chce także osiągnąć lot na wysokość 100 km, ale to nie jest wymagane przez VG.

Trwają także prace nad następnym egzemplarzem SpaceShipTwo, który jak pisałem wcześniej będzie się nazywał SpaceShipThree. Scaled planuje że pojazd stanie na własnych kołach do końca tego roku. Pojazd będzie z zewnątrz identyczny do SpaceShipTwo, jednak w środku będą pewne drobne modyfikacje. SpaceShipThree ma być przekazany Virgin Galactic w 2016 roku.

Prace nad WhiteKingThree mają zostać wznowione w 2015 roku, jak już SpaceShipThree rozpocznie testy lotów. WhiteKingThree będzie zmodyfikowany w stosunku do WhiteKingTwo – przede wszystkim ma mieć zdecydowanie większy udźwig by móc unieść planowaną przez Virgin Galactic rakietę LauncherOne.

Marek Cyzio Opublikowane przez: