ULA i Aerojet-Rockedyne się coraz bardziej nie lubią

Zaczęło się od tego że Aerojet-Rockedyne chciał wywalczyć od ULA prawa do budowania Atlasa V. ULA odmówiło. Potem Aerojet-Rockedyne chciał po prostu kupić ULA i w ten sposób dostać prawo do budowy Atlasa V. Boeing i Lockheed-Martin (właściciele ULA) odmówili. A teraz ULA poinformowało że rakiety pomocnicze na paliwo stałe do Vulcana będą produkowane przez Orbital ATK. Do tej pory Atlas V używał AJ-60A, które były produkowane przez Aerojet-Rockedyne, a Delta IV używała GEM-60 produkowane przez Orbital ATK. 
Orbital ATK nie tylko że wygrał przetarg na budowę rakiet dla Vulcana (GEM-63XL), ale także rozpocznie dostarczanie rakiet GEM-63, które mają zastąpić AJ-60A w Atlas V. Niepotwierdzone dane wskazują na to że GEM-63 będzie miał troszkę większy ciąg niż obecny AJ-60A co pozwoli na drobne zwiększenie udźwigu Atlasa V. GEM-63XL ma tą samą średnicę co GEM-63 (63 cale), ale jest o 5 stóp dłuższy (72 stopy zamiast 67). 
Pierwsze starty Atlas V z nowymi rakietami pomocniczymi planowane są na drugą połowę 2018 roku – rozróżnienie ich będzie bardzo proste – obecne AJ-60A mają ścięte czubki, GEM-63 będą miały tradycyjne, stożkowe czubki.
Marek Cyzio Opublikowane przez: