X-56A – nowy prototyp USAF

Troszkę zwlekałem z tym postem, a to dlatego że miałem nadzieję że pojawią się jakieś lepszej jakości obrazki które można by wstawić. Ale jak na razie wszyscy cytują jedno, jedyne źródło – Aviation Week i pokazują ten sam obrazek słabej jakości:

Jak widać na załączonym obrazku, ten X-56A będzie „latającym skrzydłem” z silnikami zamontowanymi na szczycie. Mnogość skrzydeł na obrazku wynika z celu tego samolotu – badań nad zachowaniem się pojazdów na granicy możliwości skrzydeł. Samolot ma testować aktywne sposoby zapobiegania rezonansowi skrzydeł (rezonans jest odpowiedzialny za conajmniej jedną katastrofę lotniczą).

Samolot będzie latał na dużych wysokościach z dużymi prędkościami (blisko Mach 1) – wyposażony jest on w spadochron ratunkowy na wypadek gdyby test jednak udowodnił że skrzydła odpadają w danych warunkach. Testowany będzie z całą serią różnych skrzydeł – od sztywnych po coraz bardziej elastyczne (i pewnie wyposażone w aktywne systemy tłumienia rezonansu).

Cel tych badań jest jasny – zwiększenie zakresu prędkości poddźwiękowych z jakimi samolot może się poruszać. Jednym z największych problemów obecnych bezzałogowych samolotów szpiegowskich (a także cywilnych samolotów pasażerskich) jest wąski zakres bezpiecznych prędkości na dużych wysokościach – zbyt mała prędkość powoduje przeciągnięcie, zbyt duża rezonans i rozpadnięcie się samolotu.

Marek Cyzio Opublikowane przez: